Iedere week op maandag valt er bij ons een dik pak reclameblaadjes op de mat. Van jongs af aan vond ik het al interessant om deze te bestuderen. Wanneer ik iets koop (vooral op het gebied van kleding, sieraden en schoenen) maak ik altijd een weloverwogen keuze. Ik zal nooit zomaar mijn geld over de balk smijten.
Ik vind het altijd leuk om reclameblaadjes door te spitten en er dingen uit te pikken die ik die week aan zou willen schaffen. Wanneer ik dat doe wil het niet zeggen dat ik die dingen ook daadwerkelijk koop. Alleen het bekijken en vergelijken van de verschillende reclame-uitingen vind ik al leuk om te doen.
Ik moet toegeven dat ik niet van elk reclameblaadje dat in de bus valt warm wordt. Er zijn een aantal reclamebladen die ik standaard naast me neer leg. Dit kan liggen aan de winkel, maar ook aan de vorm waarin de uiting verschijnt. Reclamebladen die ik altijd bekijk zijn die van: Kruidvat, Etos, DA, Durlinger, Jumbo, Albert Heijn, Xenos, Blokker en Hema. Toch ben ik niet over al deze reclamefolders even positief. Ik zal er een paar bespreken.
Kruidvat
Ik winkel graag bij Kruidvat. Ze hebben er allemaal leuke en bruikbare producten voor een betaalbare prijs. Ik koop er vooral producten die niet bij de supermarkt verkrijgbaar zijn. Ook ga ik naar de Kruidvat voor gunstige aanbiedingen.
Dat zijn ook de redenen waarom ik de reclamefolders doorkijk. Ik vind de folders van Kruidvat namelijk niet erg sterk. Ten eerste is het formaat vaak onhandig (zie foto). Wanneer je de folder uitvouwt neemt hij de halve tafel in beslag. Daarnaast is de folder vaak rommelig ingedeeld. Hierdoor zie ik vaak advertenties over het hoofd. Ik vind de folder totaal niet overzichtelijk. De folders van Kruidvat hebben niet altijd hetzelfde formaat. Wanneer de keten ervoor gekozen heeft om het formaat enigszins normaal te houden, lijkt hij meer op een boek. Mijn laatste opmerking gaat daar dan ook over. Na al een tiental (onoverzichtelijke) pagina's omgeslagen te hebben kan ik simpelweg mijn aandacht niet meer bij de folder houden. Hierdoor mis ik ook weer een hoop advertenties.
Naar mijn mening kan Kruidvat nog veel verbeteren aan haar reclamefolders.
Jumbo
Ik moet toegeven dat ik de folder van de Jumbo eigenlijk alleen maar bekijk omdat ik daar werk. Ik vind ook deze folder eerder lijken op een boek. Wat ik wel positief vind aan deze reclame-uiting is dat er veel ruimte is voor interactie met de klanten. Er staan vaak inzendingen van klanten in. Aandacht voor klanten is erg belangrijk en ik vind het goed dat Jumbo de klant vaak centraal stelt. Ook ben ik vaak te spreken over de verschillende recepten die in het blad staan. Deze zijn gemakkelijk te maken en passen altijd perfect binnen het thema van de folder.
Toch vind ik dat er weinig aandacht is voor échte reclame in de folder. Producten en prijzen worden vaak slecht aangegeven, waardoor ze voor klanten vaak niet duidelijk zijn.
Ik vind de losse reclamefolders (die bestaan uit slechts één blaadje) wel overzichtelijk. Hiermee worden aanbiedingen duidelijk gecommuniceerd. Hier zou Jumbo meer gebruik van moeten maken. Dat vind ik nou snel en overzichtelijk communiceren.
Hema
De reclame-uitingen van de Hema vind ik bewonderingswaardig. De folder is altijd strak ingedeeld waardoor hij overzichtelijk is. Ook zit er een vaste structuur in. Zo staat de reclame voor kleding bijvoorbeeld in ieder folder voor de advertenties van eten. Ook de prijsaanduiding is duidelijk en Hema-eigen. Het rode vierkantje met een wit cijfer erin herken je uit duizenden. Hema maakt veel gebruik van witte achtergronden. Dit vind ik prettig bij het lezen van een folder. Daarnaast vind ik de folder prettig lezen door het formaat en de dikte ervan. Er staan veel producten in, maar toch is de folder dun en in kaders ingedeeld. Hema is naar mijn mening een ster in het maken van goede reclame-uitingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten