Pagina's

zondag 2 juni 2013

Boeienradar

We kennen het allemaal: buienradar. Op zich best handig die app of website, maar ik heb er onderhand ook wel een beetje genoeg van. Mensen in mijn omgeving gebruiken deze weersvoorspelling vaak om buitenactiviteiten te plannen. De reden hiervoor is dat ze denken dat deze 'uitvinding' het weer tot op de minuut nauwkeurig voorspelt. Vers in mijn geheugen staan zinnen als: 'kom laten we opschieten want volgens buienradar gaat het over 10 minuten regenen', of 'we moeten ons nog 3 uur zien te vermaken want het wordt pas om 7 uur droog.'

Allemaal leuk en aardig dat buienradar, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het daadwerkelijk klopte. Denk je op het juiste tijdstip te vertrekken met je fietsje om droog over te komen, begint het halverwege toch ineens te gieten. Natuurlijk valt buienradar niet veel te verwijten. Weermannen en -vrouwen bij het journaal kunnen het ook nog steeds niet, het weer voorspellen. Ik geef het je ook te doen met dat wisselvallige Nederlandse weer. Ik waag me niet aan een voorspelling.

Een tip wil ik je wel meegeven: ga wanneer er in de voorspellingen over regen of ander slecht weer gesproken wordt niet af op de geliefde 'boeienradar', maar gebruik gewoon je verstand. Pak de auto in plaats van de fiets of benenwagen of zorg gewoon voor een binnenactiviteit om je dag door te komen. Buienradar toont namelijk geen medelijden als jij weer eens nat bent geworden door een verkeerd voorspeld regenbuitje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten